Home BRABUS: Historie společnosti
Prof. Dr. Bodo Buschmann
Napsal uživatel marko   
Pátek, 04 Září 2009 16:09
Jeho auta nejsou normální a Bodo Buschmann není běžný prodejce automobilů. Vytváří drahé hračky pro bohaté lidi. Pokud byste chtěli znát jejich cenu, nemůžete si je dovolit.

"Když kolem vás projde krásná žena v krátké sukni, zpozorníte. Pak přijde někdo a udělá sukni trochu kratší. My při zkracování přidáme na straně ještě malý zářez.“ K tomuto zářezu přirovnává Buschmann činnost firmy Brabus.

Tento velký, silný, sebevědomý workholik se narodil 27. srpna 1955. V období let 1974 až 1978 studoval management na ekonomické fakultě zakončený titulem a v roce 1980 dosáhl dalšího titulu v oblasti práva na universitě Munster Wilhelm ve Vestfálsku. Od roku 1987 je předsedou VDAT (Verband Deutscher Automobil Tuner), v roce 1994 se stal členem regionální rady Severní Vestfálské průmyslové a obchodní komory a v roce 1996 členem představenstva Lipského mezinárodního veletrhu automobilů. Od roku 2005 Bodo Buschmann působí jako předseda World Wide Tuning Organization (WWTO) a pravidelně navštěvuje všechny významné tuningové veletrhy po celém světě. Buschmannovi byl v roce 2006 na technické univerzitě v Sofii udělen čestný titul profesor.

Klaus Brackmann a Bodo Buschmann byli svého času tak trochu zlatá mládež. Oba měli zálibu v mercedesech, kterým dodali sportovnější outfit v podobě sníženého sportovního podvozku, pavučin místo tradičních barok a spoilerů. Na terase jejich oblíbeného podniku si začali pohrávat s myšlenkou, že by mohli při studiu na vysoké škole tyto úpravy poskytovat ostatním zájemcům.
Dne 4. listopadu 1977 založili společnost Brabus, poskytující rozšíření služeb dealerství Mercedesu patřícího Buschmannovu otci, se sídlem v průmyslové metropolitní oblasti Porúří ve městě Bottrop. Od počátku se věnovali stylingu exteriéru, úpravám interiéru, vestavbám auto HI-FI a prezentovali se v černobílých inzerátech v auto motor und sport. Brackmann, dnes úspěšný právník v Oberhausenu, v té době z firmy odstoupil. Počátkem 80. let se zvýšila poptávka po sportovně laděných a silných modelech Mercedesu, takže Buschmann rozšířil své aktivity mimo luxusního koženého čalounění interiéru, vestaveb televizí s videem i na celkové ladění vozů a začínají přicházet i první zákazníci z blízkého východu.

V roce 1983 přišla zakázka od řetězce autopůjčoven Sixt na flotilu desítek červených a bílých upravených modelů W201. Prvním showcarem byl model 190 s implantovaným motorem V8 o výkonu 213kW a 430 Nm z roku 1984. V tomto roce byla též založena dceřiná společnost CRD GmbH (Car Research and Development), zaměřené na kompletní služby pro automobilové výrobce a dovozce včetně analýz trhu, návrhu a vývoje speciálních modelů, sérií a příslušenství.

Brabus během roku 1986 dosáhl svého prvního světového rekordu, ovšem nikoli maximální rychlostí, ale výjimečnou hodnotou součinitele odporu vzduchu pro sedan. Aerodynamicky optimalizovaná W124 230E vykazovala hodnotu Cx 0,26 (!), což přineslo zápis do Guinessovy knihy. V témže roce byl odzkoušen nový motor 3,6l, vycházející z M103.980, třílitru z W124. Firma se přestěhovala do nového sídla s dílnami a showroomem v Kirchenhallestrasse.

Druhý showcar přišel v roce 1988 a vychází z Mercedesu 190E 2.6, ve kterém byl použit výše zmíněný upravený motor 3,6l, disponující výkonem 200kW s točivým momentem 365 Nm, zrychlením 0-100 za 6.3s a maximální rychlostí dosahující 260 km/h. O rok později přišla verze 190E 3.6-24 s 210kW, 382Nm točivého momentu, zrychlením 0-100 za 5.8s a nejvyšší rychlostí 272km/h. Vůz tehdy stál jako Ferrari 328, tedy dvaapůlkrát více než model 190 2.5-16V.

V roce 1990 vznikla na bázi modelu R129 verze SL 6.0-32, převrtáním pětilitru V8 M119. Vůz s výkonem 300kW, 560Nm, zrychlením na stovku za šest vteřin a dosahoval maximální rychlosti 290km/h. 

V roce 1992 Brabus upravil motor V12 převrtáním na 6,9 l se 710Nm a výkonem 374kW. Použil jej pro model W140, který s ním zvládl překonat hranici 300 km/h a použil jej také pro W124 500E místo s původního osmiválcového pětilitru s 240kW.

Do supersportu Bugatti EB110, který neměl s třícípou hvězdou nic společného, se pustil v roce 1994. Vzhledem k enormnímu výkonu sériového dvanáctiválcového 3,5 litrového twinturba, se úpravy týkali pouze interiéru a výfukového potrubí. Následující rok pro své modely Brabus nabízí karbonové kotoučové brzdy a přichází s luxusní verzí Business, odvozené z modelu W140, prodlouženou o 50cm. Do modelu W202 v témže roce implantoval motor V8 se 402 koněmi, točivým momentem vrcholícím 604 Nm, s nímž vůz zrychluje na 100 km/h za 5,4 sekundy.

Rok 1996 se nese ve znamení rekordu, model Brabus EV12 se stal nejrychlejším sedanem na světě s rychlostí 330km/h a zrychlením z 0 na 100km/h za 4,5s. W210 s motorem V12 7,3l, 425kW a 772Nm byl silnější, než jakékoliv Ferrari, Porsche nebo Lamborghini, čemuž také odpovídala jeho cenovka blížící se půl milionu marek. V roce 1997 byl tento motor použit i pro kombi a stal se s 320km/h nejrychlejším kombi světa.

O další rok později byl tento motor použit pro model ML W163, jež s ním dosahuje zrychlení na stovku za 5,4s a s maximální rychlostí 260 km/h se stal nejrychlejším terénním vozem. V roce 1999 Brabus z důvodu fůze Daimleru s Chryslerem zakládá firmu Startech, která se specializuje na úpravu pro Chrysler, Jeep a Dodge a zvětšuje podlahovou plochu dílen a showroomu v Bottropu na 112 000 m2. Startech nyní spadá do CRD GmbH, dceřiné společnosti Brabusu. V témže roce začíná program úprav pro Smart.

W203 s motorem V8, 294kW a 579 Nm s maximální rychlostí 294km/h a zrychlením na 100km/h za 4,9s přichází v roce 2000. O rok později je tento agregát použit také ve sportcoupé, které s ním překonává hranici 300km/h. V roce 2001 také poprvé Brabus upravuje diesel. Motor V8 400 CDI z S-Klasse W220 upravený na 326 koní dal pod kapotu řadě W210, která s ním zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a dosahuje max. rychlosti 280km/h. Zároveň představil luxusní verzi Business v řadě W220 prodloužené o 50 cm.

DaimlerChrysler obdivuje úpravy Brabusu na Smartu natolik, že s ním v roce 2002 založí společný podnik Brabus Smart GmbH.

Tři modely přišly v roce 2003: Smart Roadster biturbo, CLK W209 K8 (přepracovaný motor M113 55 AMG) se 400kW, 780 Nm, zrychlením 4,1s a maximální rychlostí dosahující 325km/h. W211 EV12 se dvěma turby a 471kW s maximální rychlostí 350,2 km/h a opět se stává nejrychlejším sedanem světa. V roce 2004 a 2005 Brabus mimo dosavadní konfekci rozšiřuje úpravy i na Maybach

a Mercedes SLR, jimž se věnuje divize Brabus Executive. Brabus u Maybachu zvyšuje výkon motoru také na 471kW. Ovšem když už se do něčeho dá Bodo Buschmann, jde to do extrémů a v druhé variantě nabízí verzi s 537 kW ! (6,3 S). U SLR speciálními vačkovými hřídeli a závodním výfukovým potrubím zvyšuje výkon ze 460 kW na 486 kW a 820 Nm točivého momentu. Existuje přibližně 25 kusů SLR a 20 takto upravených Maybachů. Brabusy bývají převážně černé nebo stříbrné, bílé poptávají především zákazníci z Asie a Arábie.

Brabus zamířil i mimo pozemní komunikace a prostřednictvím Brabus Yachting nabízí pronájmy luxusních jachet Sunseeker, jež umožňují poznat a prožít atmosféru baleárských ostrovů Mallorca, Ibiza, Menorca a Formentera z trochu jiného úhlu.

Protože v Bottropu nejsou zvyklí usínat na vavřínech, pokořili v roce 2006 svůj vlastní rychlostní rekord dosažený na EV12 tentokrát s CLS Rocket. V12 Biturbo je v poslední fázi vývoje naladěn na 537 kW s neskutečným točivým momentem s 1320 Nm (!), který musel být elektronicky omezen na 1100 Nm. CLS s ním na okruhu v Nardo dosáhl úžasné rychlosti 366km/h!

 
Brabus kromě "běžných" variant ladění motoru, podvozku a optických částí nabízí ještě řadu Supercars. Mezi ně patří mimo CLS Rocket E V12, G V12 Biturbo, Viano V8, verze T13 a S V12S pro řady S, CL a SL, i Brabus Bullit (W204), jehož motorový prostor byl znásilněn umístěním agregátu V12 6,3 s 537kW, se kterým tento sedan střední třídy dosahuje rychlosti 360km/h.

Divize Specialcars se specializuje na exkluzivní interiéry nebo speciální přestavby automobilů. Pro státní správu připravila policejní flotilu W211, nebo flotilu vládních W221. Ve svém portfoliu má také upravený Hymmermobil, Sprinter, Unimog Black Edition 500 i elektromobil od Tesla Motors s imitací zvuku osmiválce, a nebo projekt EDAG. Buschmann občas dostane i speciální zakázku, jako naladění Ferrari FXX v hodnotě 1,6 milionu euro pro jistého stálého zákazníka z Bruneje.

Majitel kterékoliv řady Mercedesu toužící po výjimečnosti může svůj vůz zaslat do Bottropu k úpravě dodatečně, nebo si ho tam zakoupit už upravený. V případě, že jsou jízdní výkony pro majitele vozu AMG nedostačující, může se obrátit na Brabus, který upravuje i agregáty z Affalterbachu. Samozřejmě k úpravám zážehových motorů jsou nabízeny také úpravy všech vznětových agregátů. Mimo to je Brabus oficiálním dealerem a servisem vozů Mercedes-Benz.

Brabus dělá u některých verzí natolik zásadní zásah do motoru a převodovky, že je oficiálně klasifikován jako výrobce automobilů a na všechny své úpravy poskytuje záruku 3 roky nebo 100 000 km. Buschmann investuje miliony do technického rozvoje, vyžaduje nejvyšší standardy zpracování nejen od svých techniků, ale i dodavatelů. Vybudoval renomé Brabusu hlavně také díky puntičkářskému lpění na kvalitě své práce. 

V dobách počátků nikdo netušil, že bude firma tak mimořádně úspěšná. Dnes má obrat 250 milionů euro, zhruba tři stovky zaměstnanců, kteří ročně upraví neuvěřitelných 7000 vozů, z 80% určených na export. Počet poboček ve světě představuje více než sto showroomů. Zákazníci přichází nejčastěji z dálného a blízkého východu, USA a bohatí podnikatelé z Ruska, kde má Brabus ještě větší věhlas než v Německu. Nicméně v současné době se na prodejích projevují problémy se slabým dolarem, Putinem nově uvalená vysoká dovozní cla nebo výpadky prodejů v Hongkongu po převzetí Čínou s její dovozní politikou. Přesto Bodo Buschmann výrobu pomníků z Bottropu přesunout nehodlá.


 

Valid XHTML and CSS.